Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Tips

Hoe scoor ik met een abstracte en conceptuele domeinnaam?

20 april 2017
  • 201 keer gelezen

Een domeinnaam die meteen tot ieders verbeelding spreekt? Hoe pak je dat het best aan? Kies je voor een herkenbare en makkelijk te onthouden concrete naam, of ga je voor een abstracte benaming?

Welke domeinnaam je aan jouw fris idee linkt, bepaalt veel. Je wilt immers opvallen als de start-up met het wervelende concept en niet verbleken naast concurrerende merkverhalen.

Eenvoudig en concreet: the way to go?

Dat kan, maar een concrete naam is niet altijd beter dan een abstracte domeinnaam. In deze blogpost ontdek je waarom een descriptieve domeinnaam niet altijd zo goed werkt. Een abstracte domeinnaam heeft als voordeel dat hij breder is in bereik. Iets om in het achterhoofd te houden als je verschillende doelgroepen wilt treffen.

Bepaal zelf waarmee jouw start-up wordt geassocieerd

Een conceptuele naam komt niet uit de lucht gevallen. Met een toffe associatie kom je al heel ver. Een domeinnaam gebaseerd op een unieke associatie die je koppelt aan jouw start-up, persoonlijker kan niet. Je stuurt op die manier ook het beeld dat de consument van jouw zaak of dienst vormt. In alle rust doorheen de uitdagingen van de dag? Zendodrinks.be laat je door z’n domeinnaam alleen al meteen ontspannen. Met een domeinnaam als die van cavemanproductions.be wil iedereen dan weer meteen weten welke geschiedenis achter de start-up schuilt. Geprikkeld door hun verhaal? Lees alles over het oerinstinct van Caveman Productions en laat je inspireren.

Creatief samentrekken

Ook met een domeinnaam waar een samentrekking in is verwerkt, kan je je merkidentiteit laten doorschemeren. Waar vroeger de samentrekking van twee of meerdere namen van oprichters vaak voorkwam, zien we nu creatievere namen verschijnen. Takeeateasy.be richt zich met zijn domeinnaam op klanten die houden van snelle levering van de beste restaurants. Ook Tournevie.be speelt met een samentrekking van woorden. Deze ecologische bibliotheek voor werktuigen in Brussel prikkelt de consument en weet meteen de aandacht vast te houden.

Kies je metafoor

Wil je graag wat meer zeggen met je domeinnaam? Kies voor een metafoor en vertel zo iets over je start-up. Een bijzondere naam zo als hajp.be werkt altijd. Hajp, een online webshop voor Scandinavisch meubilair toont met zijn naam aan dat ze helemaal mee zijn met de laatste trends qua inrichting. Ambitie, daar weet Wim Ballieu, zaakvoerder van Balls and Glory wel raad mee. Ballsnglory.be zet grootmoeders gehaktballen terug op de kaart.

Kiezen en claimen!

Je ziet, er bestaan heel wat types van domeinnamen. Wanneer je een keuze hebt gemaakt, kan je aan de hand van een aantal methodes aan de slag met de creatieve uitwerking van je concept. Deze beproefde methodes kunnen je helpen in je zoektocht naar een goede bedrijfsnaam met bijpassende domeinnaam.

Ideeën gekregen voor je eigen domeinnaam? Check of het door jouw gekozen webadres nog vrij is via de domeinnaamchecker en registreer jouw idee!

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.