Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Tips

Op zoek naar de oorsprong van de naam Zalando.

16 februari 2017
  • 315 keer gelezen

Elk maand gaat onze detectivereporter op zoek naar het verhaal achter de naam van een bekend merk. Deze keer: Zalando

Als we het internet mogen geloven, dan is de naam Zalando ontstaan uit een samentrekking van 2 bestaande websites: het Amerikaanse online schoenenplatform Zappos en Alando, een veilingsite van de broers Samwer, die investeerden in Zalando. Niet onlogisch, op het eerste zicht. “Nonsens”, aldus Corporate Communications Manager Benelux Monica Franz. “Die verhalen over de naam zijn urban legends. Oprichters Robert Gentz en David Schneider hebben samen de naam bedacht, de broers Samwer hebben pas later geïnvesteerd in Zalando en waren in het begin nog helemaal niet in the picture.”

 

Let op klank en schrijfwijze

De naam moest van de oprichters aan een paar criteria beantwoorden en is zeker geen toevalstreffer. Monica: “Gentz en Schneider waren zich van bij de start erg bewust van het belang van een goede naam. Ze wilden in de eerste plaats een naam die goed klinkt en past bij hun product: toffe en inspirerende mode. Met een klank die niet afwijkt van hoe de naam wordt geschreven. Van in het begin keken ze verder dan Duitsland. Het moest dus een internationaal klinkende naam worden, die in elke taal leuk zou klinken en geen rare betekenis zou hebben in een andere taal. Dat hebben ze grondig onderzocht.”

 

Ook getest op focusgroepen

Het bedenken van de naam met al die voorwaarden in het achterhoofd deden ze samen, in een tweede fase werden ook anderen erbij betrokken. Monica: “Bij het ontwikkelen van de naam zetten ze de klant centraal. De naam moet de klant immers aanspreken. Het moest meer zijn dan een naam die zij zelf leuk vonden, bijvoorbeeld omwille van een achterliggende anekdote. Gentz en Schneider lieten mogelijke namen professioneel testen door ze voor te leggen aan focusgroepen. Zo kregen ze nuttige feedback over de associaties die Zalando opwekte, of het aansloeg als naam, en of het een internationale bijklank had.” Uit die test met focusgroepen kwam de naam Zalando als voorkeur naar voren.

 

Naam en logo = 1 sterk merk

Dit hele proces van bedenken, researchen en testen ging vrij snel. “Ze waren volop bezig met de oprichting van hun zaak, de naam moest er wel snel komen.” Met het bedenken van de naam viel ook het ontwerpen van het bekende oranje logo samen. Een bewuste strategie, aldus Monica. “Het logo wordt door de klanten direct gelinkt aan Zalando. Het staat dus stevig in de schoenen. Die herkenning en koppeling van naam en logo is heel belangrijk voor een geslaagde branding.”

Het logo is sinds 2008 licht gewijzigd, maar de naam bleef onveranderd. Is er met de uitbreiding van het assortiment nooit een naamswijziging overwogen? Monica: “Het was nooit het opzet van de oprichters om uitsluitend schoenen te verkopen, dus was er nooit behoefte aan een naamswijziging.”

 

Waarom Zalando.be

Met de internationalisering loopt het vlot. Zalando is ondertussen in 15 landen aanwezig, in verschillende talen. Er bestaat ook een zalando.be. Waarom kiezen voor een lokale domeinnaam? Monica: “De lokale aanpak is heel belangrijk voor ons merk, vandaar die aparte domeinnamen. De webshop, aanbod en diensten verschillen van land tot land en omdat we rekening houden met de lokale gewoontes. In Italië is het bijvoorbeeld heel gewoon dat je jouw pakketje betaalt aan de koerier, terwijl dit in pakweg Zweden helemaal onbestaand is. Er zitten zelfs verschillen in taal tussen landen met dezelfde taal, zoals bijvoorbeeld Nederland en Vlaanderen. De Nederlandse shop biedt niet alleen andere content aan, de copy verschilt ook ten opzichte van de Vlaamse. Om zoveel mogelijk rekening te houden met de klant, alweer.”

 

3 tips bij het bedenken van een naam

  • Denk vanuit de klant, wat vindt die leuk?
  • Kies voor een naam die past bij je product of dienst.
  • Plannen om lokaal te blijven of internationaal te gaan? Hou daar al rekening mee bij je naam en de keuze van de extensie voor je domeinnaam.
Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.